October 26, 2004
2. Din ide behøver ikke være stor. Den skal bare forandre verden
Det er ikke det samme.
Vi bruger alle sammen en masse tid på at være imponerede over mennesker vi ikke kender. Folk der optræder i medierne, der har et stort firma, et stort produkt, en stor film, en bestseller. Hvad ved jeg.

Og vi bruger endnu mere tid på uden held at forsøge at hamle op med dem. Vi prøver selv at starte egne selskaber, lave egne produkter, egne film, egne bøger eller hvadsomhelst.

Jeg er lige så skyldig i det som hvem som helst ellers. Jeg har prøvet masser af ting gennem årene i et desperat forsøg på at vriste min karriere ud af middelmådighedens gab. Forretninger, kunstprojekter og andre ting.

En aften, efter endnu en mislykket begyndelse giv jeg simpelthen op. Siddende ved en bar, udbrændt af arbejde og af livet i al almindelighed, gav jeg mig til at tegne bag på nogen visitkort uden noget særligt mål. Jeg havde ikke brug for noget mål. Jeg gjorde det bare fordi de var der. Fordi det morede mig på en eller anden ubestemt måde.

Selvfølgelig var det dumt. Selvfølgelig var det usælgeligt. Selvfølgelig ville det aldrig blive til noget. Selvfølgelig var det komplet spild af tid. Men, når man ser tilbage på det, så var det det der gav kraft til ideen. Det var det stik modsatte af alle de Store Planer mine venner og jeg var vant til at lave. Det var så frigørende ikke at skulle tænke på alt det til en forandring.

Det var befriende at gøre noget der ikke skulle gøre indtryk på nogen til en forandring.

Det var befriende at have noget der tilhørte mig og mig alene til en forandring.

Det var befriende at føle fuldstændig suverænitet til en forandring. At føle fuldstændig frihed til en forandring.

Og naturligvs var det først på det tidspunkt verden udenfor begyndte at få øjnene op.

Den suverænitet du har over dit arbejde vil inspirere langt flere mennesker end arbejdet selv. Den måde din selvbestemmelse inspirerer andre til selv at bestemme på, til at finde deres egen frihed og egne muligheder, vil forandre verden langt mere end dit arbejdes objektive kvaliteter vil.

Din ide behøver ikke være stor. Den skal bare være din alene. Jo mere din ide er din alene, jo mere frihed har du til at gøre noget fantastisk.

Jo mere fantastisk, jo flere mennesker vil forstå din ide. Jo flere mennesker der forstår, jo mere vil den forandre verden.

Det er det jeg lærte af at tegne kruseduller på visitkort.

(råd nr. 2 fra Om At Være Kreativ)

Posted by Claus at October 26, 2004 08:50 AM | TrackBack (0)
Comments (post your own)
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?