November 18, 2004
16. Verden forandrer sig
Nogen kan se det, andre ikke. Hvis du vil have råd til at købe ind om 5 år, så vil jeg råde dig til at lytte nøje til dem der kan og undgå dem der ikke kan. Det er bare et råd.
Dit job er måske 50% værd af det det var værd, inflationsjusteret, for 10 år siden. Og hvem ved? Måske eksisterer det slet ikke om 5-10 år.

I min branche, reklameverdenen, begyndte den traditionelle forretningsmodel at gå i stykker for 10 år siden eller sådan noget. Vores umiddelbare reaktion var "Arbejd mere".

Det virkede ikke. Folk blev fyret i tusindvis. Det er en kold tid vi lever i.

Vi troede talent ville redde os. Vi troede overarbejde ville redde os. Men nej.

Vi troede Internettet og Den Nye Økonomi, nye medier, ny teknologi, ville redde os. Vi troede den ville fylde hullerne i de konceptuelt stadig mere forældede løsninger vi tilbød klienterne. Nej.

Uanset hvordan verden forandrer sig, uanset hvilke nye teknologier, forretningsmodeller eller sociale arkitekturer der kommer imod os, så er det eneste Den Nye Virkelighed ikke kan tage fra dig tillid.

Folk du stoler på, og folk der stoler på dig, er det der skal give dig mad på bordet og betale dine børns skolegang. Ikke andet.

Det er sandt uanset om du er kunstner, forfatter, læge, tekniker, advokat, bankmand eller bartender.

Dvs: Lad være med at bekymre dig om teknologi. Tænk hellere på de mennesker der stoler på dig.

For at kunne navigere i Den Nye Virkelighed er du nødt til at være kreativ, ikke bare indenfor dit fag, men i ALT DU GØR. Den måde du anskuer verden på er nødt til hele tiden at blive mere frugtbar og original. Og det er ikke kun sandt for kunstnere, forfattere, teknikere, reklamefolk og direktører; det er sandt for ALLE. Også pedeller, receptionister og buschauffører. Kampen er lige blevet en tand hårdere.

Den gamle livsstil er død. Og du har brug for mennesker omkring dig der ved det.

Det betyder at du skal hænge mere ud med de kreative, de vilde, de visionære, end du allerede gør. Tænk mere på hvordan de fungerer og reagerer på det. Det er ligemeget indenfor hvilken industri vi tænker os - arkitektur, reklame, oliebranchen - så er de der, og de er lette nok at finde hvis du prøver, og hvis du har noget værdifuldt at give af. Undgå de tavse, de der spiller på det sikre. De kan ikke hjælpe dig længere. Deres stabile model er ikke stabil længere. De er dømt til at uddø. De er udryddelse.

(råd nr. 16 fra Om At Være Kreativ)

Posted by Claus at November 18, 2004 11:57 AM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

Elementary, Watson!

Posted by: Paul Bischoff on November 21, 2004 2:56 PM

Muligvis, men det oplagte kan stadig v?re v?rd at sige

Posted by: Claus on November 21, 2004 3:08 PM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?