November 28, 2005
Jyllands-posten blokerer ikke Google

Og heller ikke de andre søgemaskiner, der er nemlig ingen disallows i robots.txt filen på jp.dk. Det kan man forvisse sig om ved kigge efter, eller ved at søge på siden. Hvis så bare


  • Nogen kunne lære JPs webudviklere at tage artikeltitlen med i <title> tagget på siderne
  • Avisen var mindre rædselsfuld
så ville de virkelig have fat i noget.

Jeg tog en tur gennem avisernes robotblokader.


Forsvarsværkerne er i forskellig grad oppe hos de fleste aviser. Nogen af stederne er det rimelige mekanismer for ikke selv at komme i problemer (e.g. blokering for indexering af professionelle pressefotos)
Jyllands-posten (kom bare ind)
Politiken (nej!)
Ekstra-Bladet (nej! og for billederne mener vi NEJ! det andet nej er iøvrigt unødvendigt når man har sagt nej første gang)
Berlingske Tidende er uden for konkurrence fordi de har indført en global paywall på deres nyhedssider.
BT (så kom da bare en smule ind. eksempel)
Blandt de regionale aviser man af og til ser i søgeresultater er Fyens Stiftstidende og når man søger ser man at de også har lært at bruge <title>.

Posted by Claus at November 28, 2005 12:29 AM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

is?r punkt 2 er et krav til JP...

Posted by: lisa on November 28, 2005 9:58 AM

Hver gang jeg skal smide en kommentar her frygter jeg, at jeg alligevel ikke kan regne :-)

Jeg er stadig rystet over, at Anders Lassen (dengang Berlingske - nu direkt?r hos Infomedia) fortalte p? New Media Days, at fravalget af Google-indeksering hos dagbladene er et bevidst fravalg - og hans undskyldning (som man ikke tror kan passe) var, at trafikken var for dyr (alts? da beslutningen blev truffet for flere ?r siden).

http://www.hovedetpaabloggen.dk/weblog/2005/11/fremtidens_lser.html

Posted by: Trine-Maria Kristensen on November 29, 2005 8:51 AM

Trine-Maria: I det mindste er det ikke et nyt regnestykke hver gang.

Det virker bizart at de danske aviser ikke engang skulle kunne prisen for deres trafik hjem i online annoncering, men det er jo det der er problemet - de har ikke fundet ud af at monetize (kors for et hadeord) deres online trafik. I mellemtiden g?r de klar til at blive invaderet nedefra af enklere nyhedsmedier der ikke har et problem med at v?re online.

Posted by: Claus on November 29, 2005 8:55 AM

Var ikke klar over at nogen ikke ?nsker Google-trafik. Hvad er deres egen begrundelse for dette? Er det den samme paranoia som den gamle sag omkring Newsboosters deeplinking?

Posted by: Knut N?gele on December 6, 2005 2:00 AM

?hh, har du l?st de andre kommentarer Knut?

Posted by: Claus on December 6, 2005 2:04 AM

Jo, jeg mener bare, har de aftalt at det er for dyrt i b?ndbredde? Jeg synes det virker som om der er en anden grund, og at den m? v?re koordineret. Danske Dagblades forening m? have givet et diktat.

Posted by: Knut N?gele on December 6, 2005 9:22 AM

Det er vel plain as daylight: Aviserne har en papirdistributionsforretning som de beskytter med n?b og kl?r. De er bare dumme nok til at lade andre akt?rer fylde det nye medierum op mens de er v?k.

Posted by: Claus on December 6, 2005 9:24 AM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?