September 14, 2006
Det tog lang tid, men nu er den ved at være der

Kommer du ovre fra Steven Snedker? Så læs mit svar på tiltale her.

I et par år har man kunnet undre sig over at de etablerede medier har været helt ude af stand til at forstå hvad man kan og ikke kan med blogs, i et ellers så lille og nært marked som man må tro det danske er. Nu virker det som om det bliver i denne sæson den store blogmediekonvergens kommer til at finde sted.

Ironisk nok kunne det sagtens blive fordi der er kommet endnu flere steder i den etablerede presse at udtrykke sig. De utallige aviser er jo nødt til at gøre et eller andet for at trænge igennem. Henrik Føhns opsummerer nogen af initiativerne her.
Der er mange af de her blogs, der er rædselsfulde. Journalister trænger i særlig grad til at få en spade i hånden, i en slags sproglig kulturrevolution, så de kan aflære "professionel kommunikation". Et hurtigt eksempel, også fra Information, er en post som denne her. Jeg læser 100 feeds i forvejen, tror I virkelig det interesser mig at der ikke var en artikel i jeres feed idag? Nå, men istedet for at dunke folk oven i hovedet vil jeg nævne en blog der virker. Det er ganske vist ikke er en avisblog, men det kunne være gået lige så galt. Den har alle de indbyggede problemer. Den er skrevet af en professionel kommunikationsmand. Den er kommet en smule sent til festen, og den er måske, måske ikke, for orienteret mod at gelejde læseren over i et andet medium, nemlig en forholdsvis nyudgivet bog. Hvad er det, der virker? Den er


  • Ikke skrevet af en assistent, men faktisk af en der føler sig fri til at mene og skrive hvad han vil
  • Handler ikke kun om sig selv og det andet medium der tjener pengene
  • Linker ud i verden (ja, ja også herover, men det er ikke pointen)
  • Melder sig uden problemer ind i den allerede kørende blogosfære ved at skrive om andre blogs
  • Genremæssigt er den i den grundige ende, men så kan man jo lave nogen breaks med gode youtube fund

Man kan konstatere ved at læse avisblogsene at de to store hurdles er genre og det her med at bade i en verden af links. Genremæssigt har avisblogsene svært ved at ramme en personlig tone, måske fordi de forveksler personligt, som i "hvordan havde jeg det for lidt siden ude på toilettet" og personligt som i "det er det her jeg mener". Alt for mange posts lyder som "XX skriver" klummen der skal være det personlige indslag i en større søndagsavis, og det er ikke det det går ud på.
Linkmæssigt har de fleste af de nye redaktionsblogs svært ved at følge med i den samtale der ikke foregår i de gamle medier. De har kun lige knapt forstået at folk ikke læser feeds, eller bare websites, på samme måde som gamle aviser. Man ejer ikke læseren mens han læser. Han er ikke kommet forbi for at høre på dig eller nyde din autoritet, men for at få et eller andet at vide eller at blive underholdt af. Eller faktisk er det endnu værre. Han er slet ikke kommet forbi. Det var dig der var heldig nok at komme forbi ham. Din kontekst eksisterer simpelthen ikke for læseren i det han læser.

Posted by Claus at September 14, 2006 09:36 AM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

Det her burde v?re i nye journalisters pensum

Posted by: Rasmus on September 14, 2006 11:53 AM

H?rt!

Posted by: pollas on September 14, 2006 12:02 PM

og h?rt igen.
Slightly off-topic: hvorfor har du ikke fuld-l?ngde indl?g i dit feed?
Og hvor l?nge har jeg kun junket dine fragmenter?

Posted by: dalager on September 14, 2006 12:42 PM

@off-topic: Det er det de kalder "the myspace technique" for at generere trafik - nej, sp?g til side. Jeg bruger meget sj?ldent "below the fold" delen af mit MT setup - mit feed viser det der g?r p? forsiden og det er 99/100 cases hele artiklen. I dette tilf?lde ville jeg bare ikke have min forside (og dermed nyheden om at fucking lorte DSB har v?ret i radioavisen) gemt langt nede af siden. - Jeg kan oplyse at feed readers som dig udg?r ca en trediedel af mine g?ster.

Posted by: Claus on September 14, 2006 12:48 PM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?