September 14, 2007
Re: Al kommunikation er svær

Jeg får lyst til at tage tråden op fra Trine-Marias al kommunikation er svær, om envejs-kommunikation vs. dialog, med et eksempel fra min egen verden, specifikt fra softwareudvikling.
I gamle dage, dengang software var nyt, skulle man finde på en måde at strukturere softwareudviklingsprocessen på, og kom op med vandfaldsmodellen. Vandfaldsmodellen udmærker sig knapt nok at have noget med software at gøre, men derimod handle om organisation. Det er hierarkiet der forsøger at kontrollere virkeligheden uden rigtig at beskæftige sig med den: Først bestemmer chefen hvad der skal laves, så giver han besked til projektlederen om at iværksætte. Så laver projektlederen en specifikation, og giver den til arkitekten, så han kan begynde at tegne. Specifikationen ryger ned til programmøren, der begynder at skrive den om til software, og når han er færdig med det, så laver man den første virkelighedstest af chefens idé. Da er det tit for sent.

Som bekendt flyder vand kun nedad - og al kommunikation her er envejs, der er ikke samtale, men ledelse.
Menneskeligt er det dødens pølse. Og selv om man så var kynisk og sagde, at det var sgu ligemeget, de får løn for det, de kan være mennesker i privaten, så dukker det næste problem hurtigt op: Det fungerer simpelthen ikke.

I virkeligheden viser det sig at den måde at kommunikere på ikke opnår nogen mål. Værre end det, i virkelig mange sammenhænge, og uden undtagelse i alle dem jeg har arbejdet i, er forventningerne i denne kæde af envejsmeddelelser gift for arbejdsprocessen.
Helt konkret, har det ytret sig ved at jeg i de sidste mange år har set praktisk taget alle forsøg på skriftlig kontrol med udviklingsprocessen, i form af dokumenter, der lige skulle skrives for at vi kunne blive enige om hvad der stod i dem, kuldsejle. Og det er vel at mærke ikke fordi mine kolleger ikke var dygtige eller vidste hvad der skulle til, det var bare formen, den døde envejskommunikation, der fuldstændig blokerede for det videre arbejde. Jeg har i samme periode scoret mindst ligeså mange billige point ved at være glad for at skrive det ned, de andre hellere bare ville vide.
Det siger sig selv, på den baggrund at det har været en stor tilfredsstillelse undervejs at afskaffe papirprocessen til fordel for en mere dialogbaseret problemløsning - i branchen kaldes den slags agile metoder, og i korte træk handler det om i enhver situation at foretrække dialog frem for ledelse, hierarkiske beslutninger og envejskommunikation.

Posted by Claus at September 14, 2007 01:10 PM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

Tak - det er et smukt eksempel synes jeg - og så fra den virkelige verden - wauw! Og jeg forsøger virkelig at holde næsen i sporet på det med, at det jo handler om at finde de arbejdsredskaber der virker - ikke for at være med på moden, men for at kunne arbejde smartere sammen og gøre det lettere for de der ved noget at komme af med deres viden :-)

Posted by: Trine-Maria on September 16, 2007 2:15 AM

Jep, software er sjovt i denneher sammenhæng fordi man har 5-10 års forspring med den her form for kommunikation og har en masse erfaringer om hvad der virker.
De er bare sjældent formuleret ud fra en kommunikationsvinkel, men mere ud fra proces eller resultat vinkler.

Posted by: Claus Dahl on September 16, 2007 2:18 AM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:


Checkcipher (please subtract 2 from 454 and enter that number in this field - this is simpleminded spamrobot protection):

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?