April 04, 2009
Enter Action er en rejse værd

I går var jeg i Århus, primært for at se Enter Action på Aros, men også for at hilse på bekendte og besøge NEXT expoen*.
Enter Action er afgjort et besøg værd, endda en rejse værd. Udstillingen er godt nok lidt ujævn, efter min mening, og bærer stadigvæk vidnesbyrd om hvor svært teknologi som materiale er, det kniber stadig en smule med at komme forbi materialet til et udtryk, selv i sådan et creme de la creme setup som her. Nu er teknologi jo i mellemtiden blevet så almindeligt omkring os, så det fint går ind som selve materien i udstillingen også, og det hjælper bestemt lidt på det. Flere af værkerne gør en dyd ud af den synlige teknik.

I enestående grad bedst på udstillingen er Listening Post (video af værket her), der med lyd, mørke og en monumental opsætning af digital tekst hentet fra nettet, sagtens kunne bruges til en hel dags besøg.
Måske har det lidt med hele det her med at rejse efter kunsten også at gøre. Listening Post, i modsætning til de fleste andre værker på udstillingen, har et kultisk monumentalt præg, der fungerer godt som mål for rejsen. Cærket er naturligvis allerede gennempræmieret.
Noget, der så ud som om det kunne være fantastisk, de robotiserede rullestole, fungerede ikke rigtig mens jeg var hos dem, til gengæld var jeg glad for at en virkelig energisk teenager med god balance, gav en flot demo af det utrolige visuelle løbebånd. Jeg havde ikke selv holdt i 30 sekunder.
Mest irriterende på udstillingen: Et kedeligt rum med net-art i browsere. Blah. Aros skal naturligvis linke til det på hjemmesiden, men det er altså ikke noget der funker på stedet. (og dog, jeg må ikke glemme at der er et so last year Second Life rum også).
Mest overraskende på udstillingen: Mit hjerte slår, hvis Pulse Room står til troende, i valsetakt.

Bonus Aros-anbefaling: Gå ikke glip af Lars Arrhenius' skeletvideo et par etager højere oppe. Der er en Tim Burtonsk grum humor over den skeletale hverdag i Stockholm.


NEXT udstillingen var udemærket, men ikke en tur værd i sig selv. Ikke helt så cutting edge som tidligere, men betydeligt mere bred - materialevidenskab og andre ingeniøragtige indslag var også med. Det var dejligt at se The Orb, Wiremap og Cellphone Disco i virkeligheden, men som den sætning også antyder, så er det ikke let at være NEXT i blog-monokulturen. Mange af de objekter, udstillingen kan finde frem, har vi alle set på nettet.
Og så lige en pet peeve: Hvorfor står der en Z-machine printer på udstillingen hvert år, når den ikke kører og printer udstillingsgæsternes egne 3D-kreationer?
Og hvorfor var der ikke nogen Siftables?


* Konference skuffede mig totalt med sin mangel på servietorigami til lunchcam'et, men ellers var Matt Webbs indlæg (og det med naturen) som jeg så på videostrøm, virkelig godt - sorry Nikolaj, men jeg nåede ikke at se din preso.

Posted by Claus at April 04, 2009 11:40 AM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

Jeg så også Enter Action i går, ovenpå NEXT (var du med NextLounge stuntet?)

Jeppesen havde en sjov anmeldelse i Information sidste uge:
http://www.information.dk/186280

... jeg må nok give ham ret, jeg synes ikke der er ret mange af værkerne der hæver sig over en tur i Experimentarium. Ligesom NEXT-installationerne kæmper de visuelt orienterede indslag på Enter Action mod Youtube. Hvordan er Listening Post f.eks. dybere end "We feel fine": http://www.ted.com/index.php/talks/jonathan_harris_tells_the_web_s_secret_stories.html

Jeg er enig i at net-art rummet ikke virkede, men jeg vil dog fastholde at Glemsel.net er eminent værk: http://glemsel.net/

Posted by: friism on April 4, 2009 1:43 PM

Forskellen på We Feel Fine - et fremragende projekt, ioevrigt, og Listening Post er fysisk, ikke dyb. Listening Post er massiv naar man staar overfor den, og saa er det ogsaa et supermusikalsk rum at vaere i. Man skal overse de fysiske omstaendigheder fuldstaendig for ikke at faa noget ud af det. Til gengaeld er jeg enig med Jeppesen i at selve naerstudiet af tekstmaterialet er ligegyldigt. For ham bliver det "paa ondt", jeg er bare ligeglad med at det er ligemeget. Jeg er heller ikke interesseret i teksterne til rock/pop/elektronika/funk/whatever, som kilde til "dybde", men kun som menneskelig palette, og til det formaal virker Listening Posts internettekster glimrende.
Med mindre du har et misundelsesvaerdigt setup derhjemme saa er der ingen sammenligning mellem Listening Post paa Google Video og paa museet, efter min mening.

Dyb rager mig aerlig talt en hoestblomst. Det er moderne kunsts helt store problem at der er en insidery diskurs om dyb rundt om den. Vaek med det.

Posted by: Classy on April 4, 2009 1:52 PM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?